16 Ocak 2006 Pazartesi

Minik Avrupa Turu Bölüm-3 Prag 06

sadece gezi fotoğraflarına bakmak isteyenler için link: http://picasaweb.google.com/leylegihavadagorunce/Prag#
Avusturya'dan Çek Cumhuriyeti'ne geçerken sınırda bulunan termometreye baktığımda -30 gösteriyordu.'yok ya -30 da insan ölür' diye düşündük.herkes birbirine gösterdi ve termometrenin doğru olduğuna karar verdik.kimde ne kadar kanyak varsa paylaşıp ısınmaya karar verdik.hava sıcaklığı ne kadar düşükse nem o kadar az oluyor ve donanımınız tam ise üşümüyorsunuz.gerisi piskolojik.

Viyana Prag arasında 4 saatlik otobüs yolculuğu yaptık.daha önce şehirde kar veya buza rastlamamıştık.prag bize karlar altında merhaba dedi.belkide bizi büyüleyen şey de bu oldu.

girdiğiniz dükkanlarda yada ortamlarda gürül gürül soba yanmasını beklerken sanırım binaların duvarlarının kalın olmasıdan dolayı bir minik soba yeterli oluyor.

burada gezilecek çok yer var.edindiğimiz arkadaşlarla bir akşam caz dinlemeye,bir akşam 400 yıllık meyhaneye gitmeye karar verdik.kutna hora'ya bir gün ayırdık.artık akıllanmış kazıkçı PRONTO TUR'un ekstralarına paraları kaptırmamaya karar vermiştik.zaten 180 euro çoktan uçmuştu bizden PRONTO'ya.grupta almanca ve ingilizce bilenler vardı.biri olmazsa biri diye gözümüzü kararttık Prag'da.

şehir tek kelimeyle mükemmel.KARL KÖPRÜSÜ'nden işimiz olsun olmasın her fırsatta geçtik.çok romantik bir şehir Prag.hitler bombalamaya kıyamamış diye söylenti var.başka bir söylentide Prag halkının savaşmayı hiç sevmediğinden hemen teslim olduğuyla ilgili.gerçekten bu şehri yok etmeye kıyamaz insan.

eski şehir ve yeni şehir diye ikiye ayrılmış.yahudi mahallesi olduğunu seyrettiğim filmlerdeki mahallelere benzerlediğinden anladığımız çok sakin,soluk bir sokağı hemen meydanın arkasında.şehrin düzeni,ulaşımı falan yıllardan beri biz Türklere anlatılan mükemmellikte.
artık kilise katedral gezmekten bıkmış olduğumuzu artık şehri yaşamak istediğimizi oylamayla kararlaştırdık.ucuz yemek yerlerinin meydanlardan uzaklaştıkça başladığını keşfettik.

şehir meydanında neden yapıldığı kimse tarafından bilinmeyen ASTROLOJİK SAAT var.saat başı içinde dönen figürleri olan bir atraksiyona sahip.herkes her saat başı merakla başına toplanıp bakıyor.bizde tabii ki.eğer saat başlarında yanındaysak mutlaka bu ana şahitlik ediyoruz.

Prag kalesinde Çek askerlerin törenini seyrettik.
Şehir bizim 80'li yıllarımızı yaşıyor ama şehircilik anlayışları bizim 100 yıl ilerimizde.sokaklarda ulu orta döviz alıp satıyorlar.her an her yerde kazık yiyebilirsiniz.yan kesicilere dikkat edin diye uyarı aldık.
bata Çek markasıymış ve ne güzel ki indirimdeydi.zıpladık tabii ki bizde.mağazada tezgahtar teyzeler dikkatimi çekti.genel olarak şehirde hizmet sektöründe yaş ayrımı yok.yaşı ilerlemiş annem yaşında teyzeler gayette güzel tezgahtarlık yapıyorlar.bizde olsa illa genç kız olacak,illa fiziği düzgün olacak derler.yaşı ilerlemiş tezgahtarlar bizde ne oluyor acaba.mağazaların bodrumunda saklanıyor sanırım.

bir gün boyunca arkadaşarımızla soğukta şehri yürüyerek dolaştık.KAFKA caddesinde kesemize uygun bir rotayı gezmek için bilet aldık.beni kafta pek tatmin etmedi.belki hayranı olmadığımdan.

FRED VE GINGER binasını şehrin diğer ucunda arayıp bulduk.
barok tarzın modern mimarisi gibi tumturaklı laflara benim için hiç gerek yok.binanın ünlü dans yıldızları Fred Astaire ve Ginger Rogers'ı simgelediğini ve dans eden figüre sahip olduğunu bilmem yetti.bence çok romantik bir bina.bu ünlü abi ve ablanın isimlerini hayatımda ilk defa duysamda İstanbul'a gelip google'dan isimlerini arayana kadar kafamdan hep senaryolar uydurdum.

bir akşam planladığımız gibi caz bar'a gittik.öğrenciyiz diyip biraz ucuza harika bir grubu dinledik.çek biralarınıda mideye indirdik.çek birasını beğendim ben.

bir akşamda yine uzun uğraşlar sonunda 400 yıllık adını unuttuğum bir meyhaneye gittik.oraya gittiğimiz arkadaşlardan bu yazıyı okuyan varsa yada Prag'a gidipte şehrin uzaklarında çok yüksek tavanlı eski bir meyhaneye gitmiş olan varsa lütfen adını bana iletsin.zira günlerden beri adını hatırlamaya çalışmaktan telef oldum.
meyhane çok güzeldi.son metroyu kaçırmamak için biraz acele bir kaç bira içip ayrılmak zorunda kaldık.
Prag kukla memleketi.her yerde kukla mağazaları var.ama el yakan cinsten fiyatları var.yiğenlere ufak tefek bi şeyler almaya çalıştık.bir gün akşamımızı da alış veriş için ayırdık.H&M mağazasının indirimini yakalayıp bir kaç mont,şapka vs. kapabildik.

bir günümüzüde KUTNA HORA'ya ayırmıştık.bu mini turda PRONTO TUR'un 45 euro'luk ekstra turlarındı.ama kafaya koyup 4 arkadaş münferit gidelim dedik.buralara gelince Prag'dan,Karl köprüsünden uzaklaşmayı başarabilirseniz Kutna hora ve toplama kampları gezebileceğiniz yerlerden.bizim bir gün ve bir yer şansımız vardı ve kutna hora'ya oy birliğiyle karar verdik.

Çek halkı çok az ingilizce biliyor.almanca bilenler var aralarında.herşeyi göze aldık.ufak araştırmalar soncunda otobüs ile şehrin karlı yollarında yol almaya başladık.etrafımıza o kadar ürkek bakıyorduk ki.Çekler yardım etmek istiyor ama ne bizi anlıyorlar ne de biz onları anlayabiliyorduk.
bu yolculuğumuz benim hayatımda yaptığım en güzel yolculuklardan biri oldu.küçük kasabalardan geçerken yol hariç her taraf karlıydı.ilk başlarda içimizde ülkemizde kar yağdığında insanların başına gelen olaylardan dolayı endişe vardı.sonra her kasabada ellerinde batonlarıyla doğa yürüyüşüne çıkan yaşı bir hayli ilerde olan amca ve teyzeleri görünce çok rahatladık.böyle yaşlanmak istedim.sanki arabaya 20'ye yakın tonton değilde lise talebeleri binmişti.o kadar neşeliydiler ki ister istemez yurdumuzdaki yaşıtlarıyla kıyasladık ve hüzünlendik.
yaklaşık 70 km. süren yolculumuz KUTNA HORA'da son buldu.buraya geliş sebebimiz kemik kilisesi.nedir bu kemik kilisesi diye yorumlar yaparken kasabanın ne kadar şirin ve tenha olduğunu fark ettik.sanki korku filmlerinde evlere oranla az nüfusun yaşadığı,seyrek insanların olduğu terk edilmiş bir kasabaydı.hani kahraman çıkmak,kaçmak isterde bir türlü çıkış yoktur.kemik falan diyince böyle senaryolar hep aklımızdaydı.
kilisenin içi gerçekden de kemiklerle dekore edilmişti.1281 yılında bir pederin giderek piskopatlaşıp insanları buraya gömmesiyle başlayan davası veba,savaş gibi olaylardan ölenlere yer açmak için gömdüklerinden obje yapmaya başlamasıyla doruğa erişmiş.tabii ki sağlıksız akılların ürünleri.her ne kadar bizim milliyetçi rehberlerimiz yok Türkler'den korkmuşlar yada Türk düşmanları gibi şeyleri bastıra bastıra anlatsa da kimin kime zulm ettiğini anlamak o kadar kolay değil bence.oldum olası böyle söylemlere inanmamışımdır.

kilisede Türk'lerle ilgili sadece bir bölüm var o da Türk'lere gıcık bir ailenin Türk'lerle savaşından galip çıkması üzerine kemiklerden kendi armalarını yapması,üzerine karga ve kuru kafa kemikleri koyup,karganın kurukafanın gözünü oyuyormuş gibi yaptırmaları.kurukafa türkler karga da bildiğiniz karga işte.bunu amma da büyüttüler.zaman zaman Türk düşmanlığı diye gelen maillerde bu resimleri görüyorum ve maillerde sanki hepsi Türk kemikleriymiş gibi anlatıyorlar.okuyanlarında milliyetçi damarları kabarıyor tabii ki.
şu bir gerçek ki KUTNA HORA gümüş madenlerinin tükenmesinden sonra en büyük gelirini bu kilisenin turizm gelirinden elde ediyorlar.Türk'lerde geliyor para veriyor sonra atalarına yapılanları düşünüp küfür ede ede gidiyorlar.şaka değil Kutna hora avrupanın gümüş üretiminin üçte birini yapıyormuş.o yüzden madenlerde ölenlerde bu kilise için baya bir malzeme olmuş gibi gözüküyor.
Kutna hora'da karnımız o kadar acıktı ki terk edilmiş diye düşündüğümüz yerde acaba açık yemek yemek için bir yer bulabilir miyiz diye telaşa düştük.o kadar şirin misafir perver bir yerde yemek yedik ki.'S' harflarini ıslıkla çıkartan şef garsonunun nezaketi ve şöminedeki ateş bizi mayıştırcıkça mayıştırdı.acaba gerçekten başımıza bi şey gelecek mi yoksa buralarda telef olan son Türk biz mi olacağız diye çok teorilerde bulunduk.yok şef garson bizi gerçekten öldürmedi ve o kadar yardımcı oldu ki bize taksi bile çağırdı.hatta istasyona kadar tutacak taksi fiyatını söyledi.fazla alırsa aynı taksiyle geri gelin ben şöförle konuşacağım dedi.'şöför ile şef garson bizi kıtır kıtır doğrar' sahneleri gözümün önündeydi.
yemek sonrasında bize hazmı kolaylaştırdığı için burada herkes tarafından tüketilen ve turistlerin almadan dönmediği BECHEROVKA içkilerinden ikram etti.BECHEROVKA likör tadında,karanfil ve tarçının baskın olduğu bir içecek.son gün Prag'daki en ucuz BECHEROVKA'yı ve diğer içkileri APCENT'ı bulmak için mücadele verdik.fiyatlar gayet oynak bu şehirde.APCENT'ın içine eskiden pelinotu koyarlarmış.pelinotu halüsülasyon görmenizi ve çeşitli delilikler yapmanıza sebep olurmuş.%70 alkol varmış zaten.yani ispirtonun ilerlemiş hali.şimdilerde bu pelinotu yasak.haliyle APCENT'larda çok masum olmuşlar.ünlü olmasının diğer sebebide Van Gogh, Picasso ve Hemingway gibi ünlü tiryakileri varmış.hatta Van Gogh'un APCENT içitikten sonra kulağını kestiği söylentisi var.şimdi çekler bu içkilerindende oldukça iyi para kazanıyorlar.
KUTNA HORA'dan trenle dönme kararımız çok yerinde olmuş.ben küçüklüğümden beri böyle yolcu trenine binmemiştim.tren hareketinden bir süre sonra koca kalçalı kondüktör abla gelip biletlerimizi işaretledi.bir kaç soru soralım dedik ama sempatik bakışlarıyla süreki başını sallayıp bize pek güven vermedi.
tren yolculuğu çok büyülüydü.ne kadarda çabuk bitti.sağımıza solumuza bakarken Prag'a gelmişiz hatta biz bunu anlamamışız bile.biz yeni yolcu alacaklar diye bekliyoruz ama tren Prag'da yeni yolcular alıp ya ilerleyecek yada geri dönecek olduğunu trenin boşalmasından anladık.aceleyle atladık trenden.o kadar ekonomik ve o kadar güzel bir yolculuk yaptık ki gün hala bitmemişti bizim için.biraz daha alışveriş yaptık.
ertesi gün akşam saatlerinde İstanbul'a geri döndük.mini Avrupa turumuzda cebimizdeki son kuruşda bitmişti.
büyülü Prag,romantik Prag,karlı Prag,aşk kokan Prag.yıllar sonra 'Var Olamanın Dayanılmaz Hafifliğini' seyrettim.sahnelerinde gezdiğimiz yerleri bulmaya çalıştım.filmde çok romantikti bana göre.iki kez seyrettim ve hep hüzünlendim.ilgilenenlere tavsiye ederim.
gezimizde tanıştığımız,birbirimizi tanımamamıza rağmen bir çok maceraya atıldığımız ve sonra bir daha görüşemediğimiz arkadaşlarımızı zaman zaman anar mutlu oluruz.bu kadar kafa dengi yol arkadaşı her zaman nasip olmaz.
Prag'a tekrar gidermiyiz?şaşırdınız mı elbetteki seve seve gideriz
son olarak fotoğrafların kallitesinin kötülüğü ve çeşitliliğinin azlığı için kusura bakmayın.anlayacağınız gibi gezi tozu işlerinde o yıllarda acemiydik.telafi etmek en kısa zamanda mümkün olur umarım.